הכרזת אלקטרז אל האב הלבן הגדול ועמו

לפני 45 שנים, ב-20 בנובמבר 1969, הגיעו כ-80 פעילות ופעילים אמריקאים-ילידים בסירות עץ לאי אלקטרז, מול סן פרנסיסקו. על האי פעל בית-כלא מאז 1868. הפעילים, שמוצאם מאזור סן פרנסיסקו, השתלטו על האי ותבעו להשיב אותו לרשות העמים האינדיאנים של צפון אמריקה, להקים במקום מרכז תרבות אינדיאני ואוניברסיטה. תוך שבועות ספורים הם גם הקימו במקום בית ספר ותחנת רדיו אוטונומית. הם החזיקו במקום למעלה משנה וחצי, עד יוני 1971...
לא, הם לא השיגו את תביעותיהם, אך הפעולה פתחה פרק חדש במאבקם של העמים האינדיאנים בצפון אמריקה, שנמשך עד היום.

הפעילות והפעילים הציבו במקום את "הכרזת אלקטרז".

הכרזת אלקטרז אל האב הלבן הגדול ועמו

אנו, אמריקאים-ילידים, מחזירים לידינו את חבל הארץ, הידוע בשם אי אלקטרז, בשם כל האינדיאנים האמריקנים, מכוח זכותנו כמגלי המקום. אנו מבקשים לנהוג בהגינות עם התושבים הקווקזיים [הלבנים] של חבל ארץ זה, ולפיכך אנו מציעים את ההסדר הבא:

אנו נקנה את האי אלקטרז הנ"ל תמורת 24 דולרים, שישולמו במחרוזות זכוכית ובבד אדום בהתאם לתקדים שקבע האדם הלבן, כאשר קנה אי דומה לזה לפני 300 שנה. אני יודעים, ש-24 דולר בטובין עבור 16 אקרים אלה [64 דונם] הם סכום גבוה יותר מאשר זה ששולם כאשר נמכר האי מנהטן, אך אנו מודעים לכך, שערך הקרקעות עלה במשך הזמן. המחיר שאנו מציעים, 1.24 דולר לאקר, גבוה יותר מאשר 47 סנט לאקר, הסכום שאותו מציע האדם הלבן עכשיו לאינדיאנים של קליפורניה תמורת אדמתם.

אנו נעניק לתושבי חבל ארץ הזה חלק מן האדמות, שאותו יחזיק בשמם האפוטרופוס שלהם, הממשל האמריקני-אינדיאני, כל עוד תזרח השמש והנהרות יזרמו אל הים – ואותו ינהל המשרד לענייני קוקזים [BCA; אדמות האינדיאנים נוהלו משך שנים "לטובתם" על-ידי המשרד לענייני אינדיאנים, BIA].

בנוסף לכך נדריך את תושבי המקום, כיצד לחיות כראוי. נציע להם את דתנו, את החינוך שלנו ואת אורחות חיינו כדי לסייע להם להגיע לרמת התרבות שלנו, וכך נסייע לאחינו הלבנים להתקדם ממצבם הפראי והעלוב. אנו מציעים הסכם זה בתום לב ומבקשים להיות הוגנים ביחסינו עם כל האנשים הלבנים.

אנו חושבים, שהאי זה, המכונה אלקטרז, מתאים מאוד לשמש כשמורה אינדיאנית לפי אמות-המידה שנקבעו על-ידי האדם הלבן. כוונתנו לכך שהמקום דומה מכל הבחינות לרוב השמורות האינדיאניות:

אין בו שירותים מודרניים ואמצעי תחבורה הולמים

  1. אין בו מים זורמים
  2. יש בו ביוב ושירותים עלובים
  3. אין בו נפט או מחצבים
  4. אין בו תעשייה ולכן האבטלה עצומה
  5. אין בו שירותי בריאות
  6. הקרקע סלעית וצחיחה ואין בה ציד
  7. אין בו מוסדות חינוך
  8. יש בו תמיד עודף אוכלוסייה ביחס למשאבים
  9. תושבי המקום תמיד הוחזקו כלואים ותלויים באחרים

 

מעבר לכך, ראוי ונכון שספינות מכל העולם, הנכנסות לשער הזהב [של סן פרנסיסקו], יוכלו לראות עם בואן קרקע אינדיאנית, כך שיוכלו להיזכר בהיסטוריה האמתית של האומה הזו. האי הזעיר יסמל את האדמות העצומות שפעם היו בידי אינדיאנים חופשיים ואצילים.

אינדיאנים מכל האומות