שמעתם פעם פרסומות באמצע הפגנה, ככה בתוך גז מדמיע? יש תאגידים שלא מוותרים על רגע אחד יקר-ערך של האזנה של קהל שבוי. הנה קטע מההפגנה הפלסטינית-ישראלית המשותפת בחברון ביום שישי, 24.2.2011: רגע לפני שהופעלה "הצעקה", או "תותח-הקול" כמו שקוראים לזה בעולם, נשמעת ההודעה:

This is a test of the long-range acoustic device LRAD from the American Technologies corporation



תודה, באמת תודה לאימפריה האמריקנית ולתאגיד LRAD היקר (שנקרא לפני כן American Technologies). תודה שגם אנחנו וחברותינו וחברינו – כמו אלפי מפגינות ומפגיני Occupy Wall Street ומפגינות ומפגינים בפיטסבורג במהלך פיסגת המדינות העשירות בעולם (G20) – זכינו למנה של טכנולוגיה עתידנית. אחרים זכו להכיר לפנינו את הצלילים, שאמורים לגרום חרשות זמנית וטשטוש הראייה - למשל מאות פועלות ופועלים תאילנדים, שהשתתפו בהפגנה בלתי-אלימה בבנגקוק באוגוסט 2009 במחאה על פיטורי 2000 פועלים ממפעלי טקסטיל השייכים לתאגיד Triumph International. הפיטורים נועדו לשבור את נסיונות הפועלות והפועלים בענף הטקסטיל להתאגד.

המכשיר - הוראות הפעלה

כך נראים טווחי הפעולה של המכשיר למפעיל

האמת היא שגם במקרה זה הגדה המערבית משמשת מעבדה לניסוי אמצעי דיכוי חדישים; לאחר שצה"ל רכש את המערכות מהתאגיד האמריקאי, היא כבר נוסתה על משתתפות ומשתתפי הפגנות בגדה המערבית, למשל בבית אומר. ובכל זאת, תודה בשם כלל המפגינות והמפגינים על השיפור הניכר באיכות הדיכוי!

ההודעה המוקלטת נועדה כנראה לסמן למפעילים שזה הזמן להשתמש באטמי אוזניים, אבל איך אפשר להתאפק ולא להוסיף פרסומת עצמית? חשוב יותר: האמצעים החדשים לפיזור הפגנות מנתקים לחלוטין את השוטרים והחיילים מכל מגע אנושי: מאחורי קסדות, מגינים שקופים ומגיני אוזניים לא שומעים כלום, לא רואים פנים, וקל יותר להתמזג במכונת הדיכוי.

אבל תאגיד LRAD מאוד גאה בכך שהמערכת שלו קומוניקטיבית מאוד – אם תקשורת זה לתת פקודות לילידים. היצרן מתפאר בכך שבמערכת משולב מתורגמן אוטומטי (ה-Phraselator): המערכת מסוגלת להשמיע למרחק רב אלפי הודעות מוקלטות, שהוכנו על-ידי מכון הלשון הבטחוני (Defense Language Institute), המהווה חלק ממשרד הבטחון האמריקני. מכון הלשון הבטחוני מתואר כ"מכון חינוכי ומחקרי" המספק ללקוחותיו - בעיקר מקרב זרועות הבטחון השונות של האימפריה האמריקנית - כישורים לשוניים נחוצים בשפות הרבות שנמצאות בשימוש בארצות שבהן נערכים מבצעים צבאיים. איך למשל היתה נראית מלחמת וייטנאם בלי שירותיו הנפלאים של המכון?

מאוד מצער שלא ניסו עלינו את המתורגמן האוטומטי. לא הבנו כלום והמשכנו להפגין.