חיים קלווריסקי (מרגליות) היה אחד ה"ערביסטים" החשובים של התנועה הציונית בשנות העשרים ומילא תפקיד מפתח ברכישת אדמות בגליל. בעקבות הוויכוח שעורר הרומן של אלון חילו, אחוזת דג'אני, פירסמה אביגיל יעקבסון ב"הארץ" כמה קטעים מדבריו, שאיתרה בארכיון. שווה לקרוא אותם:

חיים מרגליות קלווריסקי

חיים קלווריסקי

"שאלת הערבים נגולה לפני בכל רצינותה תיכף אחרי הקנייה הראשונה של אדמה שקניתי פה, בשעה שהייתי צריך לגשת לנישול הראשון של התושבים הערביים מעל אדמתם לשם התיישבות אחינו [...], נוכחתי אז עד כמה קשור הבדואי לאדמתו.

במשך 25 השנים של עבודתי הקולוניזטורית נישלתי הרבה ערבים מעל אדמתם, ואתם מבינים כי עבודה זו — לנשל מעל האדמה אנשים שהם, ואולי גם אבותיהם, נולדו עליה — איננה כלל וכלל מן הדברים הקלים, ובייחוד כשאין המנשל מביט על המנושלים כעל עדר של צאן אלא כעל אנשים בעלי לב ונפש.

אני הייתי מוכרח לעשות את הנישולים, מפני שהיישוב דרש זאת ממני, אבל תמיד השתדלתי לעשות את הניתוח הזה באופן קל ונוח, שלא יהיה מורגש כל כך למנושלים [...]. הייתי משתדל גם כן כי המנושלים לא יעזבו את האדמה בידיים ריקות וכי האפנדים — אשר היו תמיד הסרסורים בין המוכר והקונה — לא יגזלו אותם..."


קראו עוד על קלווריסקי: