"המסתננים גורמים לנזק תרבותי, חברתי וכלכלי, ומושכים אותנו לעולם השלישי", דברי נתניהו בכנס עם תעשיינים.


לפעמים ראשי המדינה מנפקים אמירות שקריות שמגלמות בתוכן אמיתות עמוקות. כזה היה אהוד ברק עם הדימוי הקולוניאליסטי שלו "וילה בג׳ונגל" וכזה הוא נתניהו המזהיר כעת מפני סכנת הידרדרותנו לעולם השלישי. דבריו ראויים לא רק לגינוי אלא גם לניתוח.

אפשר להתחיל מההקשר שבו נאמרו הדברים. כנס עם תעשיינים שחלקם ייהנו באופן ישיר או עקיף מההשקעה העצומה בכספי ציבור שתהווה בניית המכשולים הפיסיים והאלקטרוניים לאורך גבול מצרים. בהקשר הזה נתניהו הופיע בכנס הזה עם מתנה גדולה עבור חלק מעשירי הארץ: פרויקט עתיר מימון מטעם המדינה בו הרווחים שלהם מובטחים, עם אפס סיכונים להשקעותיהם. ההון הגדול ימשיך ליהנות מסבסוד מדינתי נדיב.

מי אמר שקפיטליזם חזירי ולאומנות של גדרות לא יכולים לעשות עסקים ביחד?

השקר הגדול, החבוי בטענה "מושכים אותנו לעולם השלישי", איננו שקר רגיל, במצח נחושה, כפי שנתניהו הרגיל אותנו, אלא שקר עצמי. זהו לא רק שקר של נתניהו, אלא של כל הממסד הישראלי. איפה נתניהו חושב שהוא חי? איפה הוא חושב שאנחנו חיים? במנהטן? במערב אירופה? על גדות איזה נהר בצפון העולם?

הגיע הזמן לומר לנתניהו ולכל נביאי השקר של האליטה הישראלית: ישראל נמצאת ושייכת לעולם השלישי. ישראל ממוקמת באסיה על גבול אפריקה. רוב אוכלוסייתה אסיאתית. הרוב דוברי עברית או ערבית (שפות לא אירופאיות), התרבות המשותפת לרוב הגדול של התושבים היא מה שקולוניאליסטים אירופאים נהגו להגדיר "לבנטינית" (כלומר, מזרחית). כן, אנחנו לבנטינים וגאים בכך. לא נוח לכם עם זה? בעיה שלכם.

נעזוב לרגע את הדיון על תרבות ונתמקד בהיבט הכלכלי. רוב הפרשנים הישראלים נוטים לחשוב שישראל איננה מדינת עולם שלישי על פי פרמטרים כלכליים. לראייה, היא אפילו שואפת להתקבל למועדון המבוססים, ה-OECD. גם נציגי המועדון האקסקלוסיבי הזה שותפים להנחה, שישראל עשויה להתקבל למועדון. כמו ארגונים כלכליים בינלאומיים אחרים גם הם שותפים לאשליית הנתונים הרשמיים אודות המשק הישראלי.

הסטטיסטיקות האלה לא לוקחות בחשבון את האוכלוסייה הפלסטינית הכבושה, למרות שזו שותפה במשק הישראלי מבחינות רבות: שימוש במטבע הישראלי, צריכת תוצרת ישראלית, מעטפת מכס אחת, תלות בנמלי הים הישראליים ואף השתתפות בכוח העבודה במשק המוגדר כישראלי. יותר מכך: אם צה"ל הסר למרותה של ממשלת ישראל לא מפסיק לנהוג כריבון בגדה המערבית, מדוע שאוכלוסייתה ופעילותה הכלכלית לא יובאו בחשבון, כשבוחנים הכנסה ממוצעת לנפש? אם יעשו כך, אין שום ספק שמשק השקל, כלומר כלל הכלכלה המתנהלת על פי המטבע הישראלי, היא כלכלת עולם שלישי טיפוסית. זה יהיה נכון גם בחישובי ההכנסה לנפש וגם מבחינת הפערים.

למעשה, ארצות רבות בעולם השלישי - אם רק היו מוציאים את אחד מהמחוזות העניים ומנוחשלים שלהן מחישובי הממוצע, היו יכולות להגיש בקשת קבלה ל-OECD. קיומם של פערים גדולים, אפילו קיטוב בין אזור "מפותח", כאילו-מערבי, לבין אזוריים ילידיים ומנוחשלים יותר הוא אחד המאפיינים של משקי העולם השלישי. הגיע הזמן לנפץ את אשליית המערביות של ישראל – וזו לא רק בתור בועה תרבותית.

ואם נחזור ל"סכנת המסתננים" מאפריקה, הרי שהאמת העמוקה המסתתרת בדבריו של נתניהו היא האמת הגזענית של הממסד הישראלי.

חברה שנבנתה מקליטת פליטים מארבע-כנפות תבל, שאמנם בנויה על אתוס יהודי אבל לא היססה לאפשר גם להמוני לא-יהודים וספק-יהודים ממזרח אירופה להיכנס אליה ולהשתלב בה, פתאום רואה סכנה "תרבותית, חברתית וכלכלית" בעשרות אלפי פליטים המגיעים מסיני. כל מי שמכיר קצת את ההתעמרות של הממסד הציוני והישראלי בבני משפחה של אזרחים ממוצא אתיופי, אשר יהדותם הוטלה בספק, מבין מייד, שמאחורי הדברים של נתניהו מבצבצת גזענות לבנה.

רק סכנה אחת לא הוזכרה בנאום נתניהו. משום מה הוא לא רואה במסתננים בגבול סיני סכנה ביטחונית. מעניין למה. אולי כי מי שמבריחים את האנשים האומללים האלה בגבול, מי שעוסקים בסחר בבני אדם, הם גם אלה שמסייעים לכוחות המזוינים של ישראל ומצרים במניעת הברחות מסוג אחר?

זהו בעצם הבלוף הגדול של כל הפרשה. הגבול לא פרוץ מבחינה ביטחונית. עובדה, שלמרות מערכת המנהרות מעזה למצרים לא בוצעו פעולות חמושות מגבול סיני. שומרי הגבול הביטחוניים הם כנראה מבריחי הפליטים - תמורת תשלום - ומהם הממסד הישראלי העלים עין עד כה. לכן סביר להניח, שמעבר לגזענות הרגילה נגד השחורים, נתניהו וחבריו לא באמת רואים בפליטים האפריקאים איום כזה גדול אלא רק נושא דמגוגי להסיח את הדעת, להעסיק בו את דעת הקהל ולהסיט בעזרתו את הזעם המצטבר של כלל המנוצלים הישראלים.



התפרסם לראשונה באתר קדמה