יום שלישי, ה־20 באפריל 2010, בשעה 14:30, מסגד עות'מאן, טירה


שרידי הכפר במיסכה

שרידי המסגד במיסכה; צילום: מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה העברית

ביום שבו מציינים רוב הישראלים את יום העצמאות, מציינים הפלסטינים את יום-השנה לנַכּבָּה. בכל שנה בוחרים הפלסטינים אזרחי ישראל כפר שממנו נעקרו במלחמת 1948 כדי לקיים את תהלוכת השיבה. השנה תיערך התהלוכה לשרידי הכפר מיסכה, השוכן ליד טירה.

כל אזרח ואזרחית פלסטיניים הנאבקים לזכויותיהם בארץ, יודעים, כי יש להגן על העבר כדי לבנות את העתיד, כי הפליטות היא פצע פתוח, והנישול אינו זכרון בלבד. לכן תהלוכת השיבה היא מפגן של אחדות מאבק.

למה חשוב לאזרחים יהודים השואפים לחיות בארץ הזו בצדק ובאחווה, ללא זכויות יתר, להצטרף לתהלוכת השיבה, האירוע המרכזי בו מציינים פלסטינים בישראל את זכר הנכבה?

כי אין תקומה לישראלים על בסיס חורבנם של הפלסטינים. הבסיס לעתיד המשותף באזור הוא פיוס היסטורי בין העמים – והתנאי הראשון לפיוס ההיסטורי הוא הכרה בעוולות ותיקון אי-הצדק. ראש וראשונה לעוולות היא הפיכת רוב הפלסטינים שישבו בתחומי מדינת ישראל לפליטים.

כי הנישול והגירוש אינם רק זכרון. הם מציאות עכשווית. גירוש באמצעים אדמיניסטרטיביים הוא מציאות יומיומית בגדה המערבית. הצווים החדשים שהוציאו שלטונות הכיבוש הישראלי בשטחים, הקורעים משפחות, מפרידים בין הגדה המערבית והרצועה מכינים את התשתית לגירוש. לא נשכח גם את האיום המתמיד בטרנספר במשולש, שבאמצעותו מבקש המימסד להשתיק את אזרחי ישראל הערבים. זהו האיום שהצעות ל"חילופי שטחים" מחזקים אותו.

והנישול נמשך: המתקפה הפרועה נגד הבדואים בנגב – הריסת עשרות בתים בכל חודש, הוצאת צווי פינוי לתושבי אל-עראקיב, ומלחמתה הנמשכת של הקרן הקיימת לישראל – יחד עם מינהל מקרקעי ישראל, כוחות צבא ומשטרה – בתושבים החיים על אדמתם, מזכירים לנו:

המנשלים לא הפסיקו את מסע הנישול. גם אנחנו לא נפסיק
לדבר עליו, להזכיר אותו ולהיאבק בו – ביחד, יהודים וערבים.

בואו לתהלוכה ולביקור בכפר מיסכה!

התהלוכה תצא ממסגד עות'מאן בטירה. המפגש בחצר המסגד ברחוב השלום מול בית הספר היסודי אלנג'אח, בשעה 14:30. היציאה לתהלוכה מתוכננת לשעה שלוש. לאחר התהלוכה יתקיים מופע, בו ייכללו גם קטעים אמנותיים.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעמית – 054-545-0041, amit.ramon@gmail.com

הסעות ייצאו מתל אביב, אך כדי להבטיח מקום יש להרשם מראש. להרשמה לאוטובוס אנא התקשרו לעמותת זוכרות: משרד: 03-6953155, או רכז הסיורים עומר אגבאריה: 052-8743099



מידע נוסף:

מיסכה באתר "זוכרות"