מי מרוויח מכך שאין דירות ציבוריות

2400 אנשים זכאים לדיור ציבורי ולא מקבלים דירות; אלפים נוספים היו צריכים להיות זכאים אך כתוצאה מקריטריונים שהוקשחו והוקשחו לא נחשבים זכאים כלל; אלפים נוספים חיים בדירות שלא ראויות למגורים כי החברות המשכנות מועלות בתפקידן ולא מתחזקות את הדירות כראוי; מאות משפחות פונו או מאוימות בפינוי מסיבות שונות - כי משרד השיכון החליט שהם כבר לא זכאים, או כיוון שלטענת החברות המשכנות הם הפרו את תנאי הדיור (וחשוב להזכיר שהסעיף השכיח ביותר הוא שיפוץ הדירות שהחברות המשכנות מזניחות באופן פושע, וכאשר דיירים משפצים בעצמם על חשבון עצמם, השיפוץ מהווה עילה להאשמה בהפרת חוזה השכירות).


כאן רוצות לגור ביחד... נשים נאבקות

וכולם אומרים לנו כל הזמן – דיור ציבורי דורש כסף, ואין כסף. אז קודם כל, למרות שזה לא הנושא שלי כאן, חשוב להזכיר ש"אין כסף" זה טיעון מטופש, כמובן שיש כסף, וכמובן שהוא מוגבל, ואחד מתפקידיה המרכזים של הממשלה הוא להחליט באיזה נושאים משקיעים כסף ובאיזה לא, וממשלות ישראל בעשרים השנה האחרונות החליטו שדיור ציבורי שייך לחלק של ה"לא". אבל בנוסף לכך, בחינה של האופן בו מיובש מנגנון הדיור הציבורי מראה כיצד נכסי הציבור שכבר נמצאים בבעלות של דיור ציבורי משמשים לייצר רווחי עתק לבעלי הון בשעה שאנשים ללא קורת גג מאבדים תקווה שתהיה להם אפשרות לחיות בכבוד בישראל.

לאחרונה פורסם כי עמידר מכרה במחירי ריצפה נכסים ציבוריים שיכולים היו לשמש לדיור ציבורי: מגרש ביפו, באזור הכי מבוקש בעיר, נמכר תמורת 9 מליון שקל. שינוי תכנון הבנייה העירוני (תב"ע) למגרש יאפשר לקרן שרכשה את הנכס לבנות 30 דירות של 3 חדרים וקומה מסחרית. עמידר מצידה מכרה את השטח לפי הערכת חסר המבוססת על תכנון הבנייה הנוכחי (אם להיות מדויק, מדובר בהערכת חסר גם במתווה התכנון הנוכחי, קל וחומר בתכנון לאחר שינוי התב"ע).

שלא יהיה ספק, השינוי המדובר הובטח לקרן עוד לפני קניית המגרש, קרנות לא משקיעות כסף בתקווה. אז מה יש לנו כאן? 9 מליון שקל עבור מגרש, עלות הבנייה של הדירות תעמוד על בערך 9 מליון נוספים (לפי 4000 שקל למטר, ו-75 מטר לדירה, מחיר די גבוה), והתשלום על "מימון" יעמוד על עוד כמיליון. מהצד השני, מכירת הדירות תעמוד לכל הפחות על סכום של 42 מליון (לפי 1.4 מליון שקל לדירה, מחיר מאוד נמוך לדירת שלושה חדרים במקום מרכזי ביפו), וזה לא כולל את השטח המסחרי שהרווח הצפוי בגינו הוא לפחות 5 מליון שקל נוספים. כלומר, עמידר העניקה רווח בטוח של 20 מליון שקל, בטוח, אין פה שום סיכוי להפסיד או להרוויח פחות מכך (וכנראה שהוא יעמוד על כ-25 מליון). חשוב גם להזכיר שבעלי ההון יצטרכו לשלם כ-30% מעלות העיסקה, כלומר כ-5.5 מליון ₪ ואת השאר יממנו בעזרת הלוואות, זה מה שנקרא מינוף. אז לסיכום מדובר בהשקעה של 5.5 מליון שקל עם רווח בטוח של 20 מליון שקל ורווח אפשרי של 5 מליון נוספים. או במלים שמוספים כלכליים אוהבים תשואה של 350%-500% בשלוש שנים. כיף להיות עשיר ומקושר בישראל.

כמה גופים\אנשים הגישו הצעת למכרז של עמידר? אחד.

מה היה גובה ההצעה? חצי מליון מעל למינימום שנקבע.

מי עומד בראש הקרן שקנתה את המגרש? מנכ"ל מנהל מקרקעי ישראל לשעבר.

אז חשוב לזכור, חשוב לזכור שיש פה מדיניות פשע, הממשלות שלנו מבצעות פשעים שהנפגעים מהם הם האנשים שהכי זקוקים לעזרה, והמרוויחים הם אלה שנמצאים גם ככה בעמדות הפריבלגיות בחברה. התנהלות זו לא תיפסק מעצמה, זאת אינה טעות ולא מקרה, מדובר במדיניות מכוונת ארוכת שנים של ייבוש מנגנוני הרווחה ויחסי הון שלטון כך שהרכוש הממשלתי מועבר למאיון העליון במחירי ריצפה. זה מכעיס תמיד, אבל לאחרונה אנחנו רואים באופן עוצמתי ביותר את הנזק הנגרם לאלה שבאמת נפגעים מכך, אלה שנשארים ללא קורת גג בזמן שקרנות השקעות שמנוהלות על ידי בכירים במגזר הציבורי לשעבר מרוויחות עשרות מליוני שקלים על גבם.